HVORDAN MØTER VI DET NYE BARNET?
Vi ønsker at hvert barn som skal begynne i barnehagen kommer på besøk før barnehagestart. Vi ønsker også at interesserte familier tar kontakt med barnehagen før de søker plass. Utdeling av plasser skjer i tråd med barnehagens VEDTEKTER
Tilvenning:
Tilvenning til barnehagen er en spennende tid for foresatte, for barnet, for personalet, og for barnegruppen. Vi er opptatt av at tilvenningen skjer gradvis og innenfor trygge rammer for barnet, samtidig som vi tar hensyn til hele gruppen og personalets behov.
Se på denne videoen fra May Britt Drugli, professor ved NTNU og forsker om barns psykiske helse, om å begynne i barnehagen, basert på forskning om tilvenningstiden i barnehagen. Videoen er tekstet på norsk, engelsk, polsk, litauisk, somali, og arabisk.
I barnehagen skal barnet være tilgjengelig for relasjonsbygging, læring og utvikling. Gode forutsetninger for dette er at barnet har gode rutiner, tid til ro og hvile i hverdagen, næringsrik mat og tid til ekstra omsorg fra trygge voksne mens de venner seg til et nytt miljø. Barn er forskjellige og individuelle tilpasninger er ofte nødvendig for at barnet skal ha gode dager. Det er viktig at foresatte er fleksible i innkjøringsperioden, har mulighet til å hente barnet tidlig ved behov, og skaper rolige omgivelser hjemmet inntil barnet er helt trygg.
I Villekulla har vi begrensninger som gjør at vi ikke kan ha alle barn på innkjøring samtidig, og huset har ikke plass nok til at foresatte kan være sammen med barnet mange timer over mange dager, men vi håper vårt tilbud om åpent hus vil kunne lette overgangen til barnehagen for de aller fleste og gi mulighet til en gradvis og trygg tilvenningstid.
Åpent Hus:
Barnet starter tilvenning til barnehagen i forbindelse med åpent hus dager. Formålet med åpent hus er å gi barnet og foresatte muligheten til å bli kjent med lokalene samt få litt erfaring i Montessorimiljøet for å skape trygge forhold for barnet den første tiden.
Når man er på åpent hus er det foresatte som tar seg av barnets behov. Barnet kommer med ett av barnets foresatte og har tilgang til avdelingen og et begrenset utvalg av materiell og leker. Når man kommer skal man henge fra seg i garderoben, ta på innesko, og vaske hender på badet før man kommer inn på avdelingen, akkurat slik man kommer til å gjøre på en vanlig barnehagedag. Er åpent hus i utetiden, eks. barn mellom 3-6 år, møter barnet de andre ute i hagen, kledd for utelek. Avdelingen er åpen i denne tiden og foresatte oppfordres til å ta en tur inn for å bli kjent med lokalene. På åpent hus oppfordrer vi alle til å bruke toalettene sammen med barnet, evt. stellerommet for å skifte barnets bleie, og å ha med matpakken og drikkeflaske slik at barnet blir vant med å spise i barnehagen.
Det er foresatte som bestemmer hvor mange åpent hus dager barnet deltar på, men vi oppfordrer alle til å komme så mange ganger som mulig før innkjøringsdagen. Påmelding skjer i Kidplan.
Innkjøring:
Barnet blir tildelt en egen dag for innkjøring, som er en forlengelse av tilvenningen på åpent hus dagene. Barnet kommer vanligvis kl. 09 og er med på de vanlige rutinene på formiddagen sammen med en forelder. Oppmøte på de påfølgende dagene avtales direkte med avdelingslederen. Etter avtale med avdelingslederen, trekker foresatte seg. Barnets tid i barnehagen uten foresatte øker gradvis deretter. Alle barna er forskjellige og håndterer innkjøring ulikt. Derfor har ikke vi en fast plan som gjelder for alle barn. Avdelingslederne har mye erfaring med tilvenning og er gode til å lage en plan som passer for barnet og foresatte etter hvert som de blir kjent med barnet.
Samtale skjema:
Vi ønsker at dere fyller ut et oppstartskjema og at denne leveres barnehagen i god tid før oppstart. Formålet med samtaleskjemaet er å innhente informasjon om barnets utvikling og behov samt foresattes forventinger til barnehagen før barnet begynner i barnehagen. Dette er også en fin anledning for foresatte å gjøre noen refleksjoner angående barnehagevalget, oppdragelsen, barnets utvikling og vaner, ønsker og forventninger til barnehagen, og samarbeidet videre. På denne måten møter vi barnet og foresatte forberedt og kan legge til rette for barnets beste og et godt samarbeid med foresatte i innkjøringsperioden og videre i barnehagetiden.
Samtaleskjemaet finner du her:
Forberedelser:
Vi ønsker at foresatte snakker positivt om overgangen til barnehagen og jobber med å bygge tillit til personalet så snart som mulig. Dette smitter over på barnet og ofte gjør overgangen smidigere. I Villekulla jobber vi mye med selvstendighetstrening og med tilvenning til dagsrytmen i barnehagen. For at barnet skal ha en positiv opplevelse av tilvenningen og for å forenkle overgangen til barnehagen, ønsker vi at barnet som skal begynne på Junibakken har noe erfaring med å:
- drikke fra en vannflaske og vanlig kopp, spise selv, bruke bestikk, åpne og lukke matboksen
- ta av og på tøfler
- sitte i en vanlig stol
- gå i trapper
- sove på madrass og falle i søvn på egen hånd
- redusere bruk av smokk i våken tilstand eller bruke kun som trøsteobjekt (obs! ikke planlegge avvenning rett før oppstart)
- redusere soving til 1 gang daglig, eks kl. 12-14
- erfaring med separasjon fra hoved omsorgspersonen, gjerne begge foresatte i noen få timer
På Lønneberget ønsker vi at dere gir barnet tid til og erfaring med å mestre praktiske oppgaver selv, eks. påkledning, måltider, og håndtering av barnehagesekken. I tillegg ønsker vi at barnet klarer seg uten smokk, bleie og søvn på dagtid. Er barnet ditt ikke helt klar lager vi en plan for avvenning når barnet har blitt trygg i barnehagen.
Det kan være nødvendig med korte dager over en lengre periode. Dette er avhengig barnets alder, modenhet og hvor fort de venner seg til den nye barnehagen.
Samtale i etterkant av innkjøring:
En samtale med pedagogen, evt. sammen med styrer, blir avtalt direkte med foresatte i forbindelse med innkjøring. Vi opplever at det varierer litt hvor stort behov barnehagen og foresatte har for en slik formell samtale utover den kommunikasjonen som skjer ved levering og henting. Noen ønsker å vente med en samtale til de vanlige utviklingssamtalene utover høsten mens andre har behov for en samtale tett opp mot innkjøring. Dette avtales derfor med den enkelte familien.
Bilder:
Vi ønsker at dere sender et digitalt bilde av deres barn som kan brukes til garderobeplassen. Bildet vil vi gjerne ha før oppstart slik at barnets plass er klar når de kommer på innkjøring.
På avdeling Junibakken lager vi også et bildehus av barnet og familien som brukes til samtaler om barnet og familien. Til dette ønsker vi at dere samler og printer ut flere bilder av barnet og nærmest familie, evt. kjæledyr og andre sentrale personer i barnets liv. Dette kan dere ha med innkjøringsuken. Spør gjerne på åpent hus om å få se et slikt bildehus slik at det er tydelig hva vi mener.
På avdeling Lønneberget lager vi egen tidslinjebok med barnet som brukes ved markering av barnets bursdag og som en fortellingsbok på avdelingen. Til dette ønsker vi at dere samler og printer ut minst 1 bilde fra hvert år av barnets liv med litt tekst som beskriver bildet. Dette kan dere ha med innkjøringsuken. Spør gjerne på åpent hus om å få se en slik bok slik at det er tydelig hva vi mener.