Litt om oss...

Generelt om barnehagen

Barnas Hus AS - Montessoribarnehagen Villekulla er en to-avdelings barnehage som startet opp høsten 1994, og holder til i hovedhuset på Ballerud Gård. Barnehagen eies av Patrick Ryberg og drives i samsvar med gjeldende lover og forskrifter for barnehagevirksomheten, Rammeplanen for barnehagen, Fagplanen for Montessoribarnehager, barnehagens vedtekter og årsplan. Barnehagen drives etter Maria Montessoris filosofi og pedagogiske retningslinjer, og gis tilbud til barn i alderen 18 måneder til skolealder.

Barnehagens åpningstid er 07.45 - 16.30. Det er viktig at disse klokkeslettene blir overholdt, slik at planleggingsarbeid, rydding og møter kan avvikles som planlagt. Barnehagen er stengt i skolens juleferie og i påskeferien. Dessuten holder barnehagen stengt to dager i høst- og vinterferie (samtidig som skolene i Bærum). For øvrig er det fem planleggingsdager fordelt utover barnehageåret.

LOKALITETER

Inne

Barnehagen holder til i en fredet tømmervilla som har vært hovedhuset på Ballerud Gård. Barnehagen disponerer første etasjen, mens det i annen etasje er en leilighet. Første etasjen består av garderobe, bad, kjøkken, tre grupperom, og et kontor.

Ute

Uteområdet ligger i naturskjønne omgivelser. Det er langt fra trafikkstøy og det er gress og platting på en del av uteområdet samt flere lekeapparater som er tilpasset barn i barnehagealder. Uteområdet har mange gamle trær og en del busker og kratt. Det er kort vei til flere lekeplasser og skogsområder og til Bekkestua der det finnes et godt utvalg av butikker samt Kommunens hovedbibliotek. Det er kort vei til offentlig transport, med buss, tog og t-bane innen gåavstand. Senhøstes, vinter og tidlig vår, kan vi benytte golfbanen som er vår nærmeste nabo til uteaktiviteter. Området egner seg til aking og turer.